Výzkum v kinantropologii (KTV/0453, KTV/4102, KTV77216)

  • Předmět nemá časoprostorovou rozvrh. akci, je vyučován v zimním/letním semestru a je určen primárně pro jednooborová a dvouoborová studia v kombinaci s tělesnou výchovou.
  • Povinně volitelný předmět.
  • Konzultace probíhají pouze na základě předešlé domluvy.
  • Doporučený ročník studia: 2–3

Zápočtové požadavky

V rámci plnění zápočtových požadavků má student několik možností, jak předmět splnit:

  1. navrhnout a realizovat vlastní výzkumné šetření;
  2. angažovat se v aktuálně řešeném výzkumném problému.

Realizace vlastního výzkumného šetření

Realizace výzkumného šetření např. v rámci své vlastní závěrečné práce → téma je nutné nejdříve konzultovat. Lze využít aktuálně dostupné laboratorní vybavení:

  1. Povrchové sEMG –⁠ systém umožňuje záznam pohybu a následnou analýzu elektrické aktivity svalu snímané z povrchu těla v reálném čase, Noraxon Ultium, k dispozici jsou také tlakové vložky do bot;
  2. Tlakové desky –⁠ 2× silová deska pro měření reakčních sil podložky, momentů, centra tlaku a řízení pohybové aparátu, Kistler Portable Force Plate;
  3. 3D analýza pohybu –⁠ systém pro snímání pohybu lidského těla v reálném čase (Motion Capture → akcelerometer, gyroskop), XSens MVN Awinda, včetně systému pro snímání pohybu prstů v prostoru, Manus VR, systém lze také využít jako běžné akcelerometry, které posílají real-time data do obslužné stanice;
  4. Eye-tracking ve VR – sledování pohybu očí, UXFocus EyeTrackerStudio 360°;
  5. Laktátoměr – digitální laktátoměr, Scout+ 4;
  6. Běhátkový ergometr – HP Pulsar + synchronizace s hrudními pásy (Polar), lze využít také v kombinaci s laktátoměrem;
  7. Tělesný analyzázor – multifrekvenční segmentální analyzátor, Tanita MC-780 MA;
  8. Psychodiagnostika – Vídeňský testový systém (VTS), testování periferní percepce, reakční a determinační test;
  9. Systém pro virtuální realitu – high-endový VR systém, bezdrátový, 2× HTC Vive Pro Eye;
  10. Systém pro virtuální realitu – přenosný (standalone), 9× Oculus Go;
  11. Sportovní outdoorové videokamery, včetně stabilizátoru a sférické videokamery – GoPro HERO7 Black + Feiyu Tech G6 Plus, GoPro Fusion, GoPro Max;
  12. Tablety – 8× Acer Chromebook Tab 10;
  13. Anatomický software – interaktivní výuková pomůcka, Corinth;
  14. Chytré náramky – Xiaomi Mi Band verze 4–7, včetně obslužných stanic pro jednoduchou synchronizaci;
  15. Elektromagnetický cyklotrenažer – Tacx Neo 2 Smart.

Aktuálně řešené problémy

1. Multifaktoriální výzkum pohybové aktivity adolescentů v segmentech školního dne

Obnáší výběr dvou paralelních tříd (stejný ročník) na SŠ nebo 9. třídě ZŠ a následný monitoring pohybové aktivity chytrými náramky, vyplnění vybraných dotazníků na platformě Indares. Tento výzkumný problém lze realizovat i v rámci své závěrečné práce (BP, DP).

2. Multifaktoriální výzkum pohybové aktivity, tělesného složení a kvality života vysokoškolských studentů

Obnáší vyhledání studentů prezenční formy studia na UJEP, změření tělesného složení pomocí segmentálního analyzátoru, vyplnění vybraných dotazníků na platformě Indares. Tento výzkumný problém lze realizovat i v rámci své závěrečné práce (BP, DP).

3. Brainstorming, data mining dat z oblasti kinantropologie

Aktuálně se zabýváme zpracováním statistických dat z:

  1. České basketbalové federace - analýzy týmových a hráčských herních výkonů v basketbalových soutěžích;
  2. Český plavecký svaz – analýza plaveckých disciplín v uplynulých letech.

Podstatou je aktivní účast na domluvených konzultacích, zpracování rešerše, návrhy na zpracování, vizualizaci a prezentaci dostupných dat. Tento výzkumný problém lze realizovat i v rámci své závěrečné práce (BP, DP).

4. Anotace videozáznamů pro klasifikaci pohybových činností

Anotace vybraných záznamů dle pokynů. Práce s videozáznamem a daty z akcelerometrů, gyroskopů. Tento výzkumný problém lze realizovat i v rámci své závěrečné práce (BP, DP).

5. Návrh testového profilu pro diagnostiku reakčních schopností a pozornosti sportovců

Podstatou je aktivní účast na domluvených konzultacích, zpracování rešerše, výběr testů pro testování reakčních schopností a pozornosti, návrh implementace a vizualizace zjištěných výsledků, tzn. návrh reportu jež bude předán probandovi apod.

Doporučená literatura

Viz sylabus předmětu.

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly.&npsb;Update my browser now

×